”Jag var också i skogen med patienten”

Så berättar Amel Guenifi, reumatolog vid Akademiskt specialistcentrum, om patienten med ledgångsreumatism som var ute och gick en skogspromenad samtidigt som han hade ett videomöte med sin läkare.

När jag ser patientens ansikte framför mig på datorn så minns jag så mycket mer från vårt möte än om jag bara hör rösten. Vilken sjukdom han har, vilken behandling han får och att han har en hund.

Jag som läkare blir mindre trött efter en dag med videosamtal än efter samma antal fysiska besök på mottagningen. Tiden för att dokumentera i journalen om besöket, skriva intyg, fylla i register, planera och diktera tar lika lång tid, men mötet är på ett annat sätt och tar konstigt nog mindre energi.

Vad tycker patienterna då?

Patienten med social fobi som tyvärr ofta uteblir från återbesöken här på mottagningen, är mycket nöjd. Jag som läkare hamnade nästan i soffan i hennes vardagsrum i en förort till Stockholm. Och hon grät inte alls.

Hon var glad och behövde inga solglasögon, ingen neddragen keps och ingen assistent bredvid som hon alltid hade under besöken på mottagningen. Hon tittade rakt in i mobilen och berättade hur hon mådde, bakom henne var en stor färgglad tavla och det kändes i magen. Jag var gäst hos henne, inte tvärtom.

Om du som vårdgivare träffar patienter där videouppföljning är lämpligt, och där patienten vill och kan använda video som ett sätt att genomföra vårdmöten: TESTA!

Det går inte att tänka ut innan hur det är, vad som fungerar eller inte fungerar för patienterna och för professionerna i vården, utan det är något vi behöver förstå och utveckla tillsammans. Och nu till årsskiftet inför Region Stockholm glädjande nog en digital vårdgaranti som gör att alla vårdgivare behöver erbjuda digital kontakt som ett sätt att kontakta vården.

Så här gör vi

Akademiskt specialistcentrum ansvarar för vården av drygt 12 000 människor med kronisk sjukdom (typ 1-diabetes, Parkinsons sjukdom, multipel skleros, ledgångsreumatism eller kraftig fetma). Vi har testat videosamtal med patienter under ett och ett halvt år via appen Alltid öppet. Vi gör naturligtvis alltid en bedömning om videomöte är lämpligt den individuella patienten.

Videomöte via Alltid öppet är ett smidigt och enkelt system där patienten kopplar upp sig till mötet via appen, medan vårdpersonalen går in direkt via bokningen i journalsystemet.

Än så länge är det planerade återbesök som vi genomför via video. Men vi arbetar på att öppna upp för att patienterna själva kan boka videomöten och initiera kontakt med sin vårdgivare på det sättet.

Vill du veta mer?

Vill du höra om fler erfarenheter från läkare och sjuksköterskor som är vana vid videobesök så kan du lyssna på webbinariet ”Reumatologins digitala system” på Svensk Reumatologis Kvalitetsregister SRQ:s YouTube-sida.

Sofia Ernestam, verksamhetschef

Publicerad 2019-12-03