Istället för att skicka brev

Min son flyttade till London för några år sedan och kontaktade mig för att höra hur han skulle förmedla ett dokument som CSN behövde. ”Du får väl skicka ett brev”, sade jag. ”Hur gör man det?” undrade han.

Det gick upp för mig att min 19-årige son faktiskt inte visste hur man skickar ett brev och jag fick förklara det för honom i detalj.

Min son är inte unik. Många i hans ålder har aldrig skickat ett brev och kommunicerar på helt andra sätt än vad vi gjorde när jag växte upp på 70-talet. Och tyvärr är hälso- och sjukvården, på grund av lagar kring sekretess, i mångt och mycket kvar på 70-talet när det gäller hur vi kan kommunicera med patienter.

Snabb kommunikation viktigt för resultat

På Överviktscentrum har vi i uppdrag att ta emot ungdomar mellan 16-25 år i Stockholms län, som är i behov av behandling för övervikt. En avgörande faktor för att behandlingen ska lyckas är god kontinuitet.

Samtidigt står det inte alltid högst upp på en ungdoms önskelista att behöva gå i en ibland lång behandling för övervikt. Vi som behandlare behöver göra allt för att underlätta kontakten och skapa en tillitsfull relation.

En del ungdomar har också andra hälsoproblem som påverkar deras möjligheter att delta i behandlingen. Det kan till exempel vara psykisk ohälsa som ångest, depression och social fobi.

Ett återkommande problem är när ungdomen uteblir från sitt besök. Vad har hänt? Sjukdom? Är det motivationen som brister? Eller har något viktigt som en inlämningsuppgift i skolan kommit i vägen? Är det för besvärligt att ta sig till mottagningen av något skäl? Hur lång tid kommer det ta innan nästa besök blir av?

Jag sitter som ett frågetecken och blir hänvisad till att ta kontakt per brev eller telefon. Det var just det. För ungdomar är brev ungefär något från 1800- talet. Att prata i telefon är något modernare men inte långt ifrån.

”Jag svarar inte i telefon om jag inte vet vem det är som ringer,” säger en av de ungdomar som går hos oss. Det är en självklarhet för många unga, samtidigt som vi från vården ringer från okänt nummer. Ridå.

Enklare med Alltid öppet-chatten

Till min stora glädje har vi på Överviktscentrum fått tillgång till en ny funktion i appen Alltid öppet: Vi kan chatta med de ungdomar och vuxna som går hos oss! Vi har bara haft den i ett par veckor och det har redan varit till mycket bra hjälp. Här är några exempel på hur vi använt chatten.

Anna

En av ungdomarna – vi kan kalla henne Anna – ville komma igång och träna och ville ha fysisk aktivitet på recept (FaR). Men hon ville inte vänta tills hon kom till mottagningen nästa gång. Det löste sig med en kort chatt-konversation.

”Hej. Jag kollade med träningsanläggningen om de tar emot FaR och det gör de! Kan du skicka ett till mig så kan jag kontakta dem så snart som möjligt. Så det inte behöver dröja innan jag kommer igång med träningen/ Anna”

”Hej Anna. Vad roligt att du vill komma igång med träningen! Jag skickar ett FaR (fysisk aktivitet på recept) till dig i dag, så följer vi upp det på ditt nästa besök om 4 veckor. Mvh Maria”

Anna var motiverad att börja träna och ville snabbt komma igång. Motivation är en färskvara och med hjälp av chatten kunde vi se till så att hon fick hjälp direkt. Så kunde nästa besök på mottagningen ägnas åt relevant uppföljning istället för att hela processen hade fördröjts.

Maya

Ett annat exempel var Maya, som går i ett program som förbereder henne för magsäckskirurgi och där vi arbetar med att etablera hälsosamma matvanor. En påminnelse några dagar innan vårt besök minskar risken att hon glömmer bort sin uppgift, vilket skulle gjort besöket mindre effektivt.

”Hej! Hoppas du haft det bra över jul och nyår! Här kommer påminnelsen som vi kom överens om att jag skulle skicka dig efter helgerna. Kom ihåg att skriva en matdagbok. Lycka till. Vi ses på onsdag. Mvh Maria.”

Johan

Alltid öppet hjälpte också Johan, som bor i en ytterkommun och har haft svårt att ta sig till mottagningen. Vi erbjöd honom videobesök istället.

”Hej! Jag är din nya handledare på Överviktscentrum. Jag har bokat in ett videobesök för dig den 12 december klockan 10:00. Eftersom du redan har appen Alltid öppet, bör du ha fått en notifiering om det. Jag är tacksam om du kan bekräfta att den tiden fungerar för dig. Mvh Maria.”

”Hej! Tiden fungerar för mig. Mvh Johan”.

”Så bra! Det du behöver göra den 12 december klockan 10:00 är att logga in i appen Alltid öppet, och gå in på videomötet som syns under dina aktuella ärenden. Det kommer ingen ringsignal eller så, utan du får själv klicka in dig på videomötet när det är dags. Vi ses på video då. Mvh Maria Lidman.”

Det här var några exempel på hur Alltid öppet-appen kan förenkla vården. Människorna som kommer till Överviktscentrum – unga och äldre – har precis som oss medarbetare många idéer om hur vi kan gå vidare. Vi ser verkligen fram emot att tillsammans med patienterna kunna utveckla appen ytterligare.

Maria Lidman
Legitimerad arbetsterapeut och kognitiv beteendeterapeut på Överviktscentrum inom Akademiskt specialistcentrum

Anna, Maya och Johan heter egentligen något annat. 

Publicerad 2020-01-07